خدمات دوربین مدار بسته

لینک ها رو حتماً بررسی کن!

رک مرکز داده APC

مشاهده محصولات Schneider Electric(APC):

رک های مرکز داده APC

راهروهای سرد/گرم مرکز داده APC


خدمات دوربین مدار بسته

خدمات دوربین مدار بسته

تعریف دوربین های مداربسته:

واژه “دوربین مداربسته” برگردان فارسی کلمه انگلیسی  Closet Circuit Television  یا به اختصار CCTV می باشد. معنی لغوی آن جعبه جادویی مدار بسته است و به دوربین هایی گفته می شود که در جای خود ثابت اند.

به عبارت دیگر.

دوربین مداربسته به کلیه دوربین هایی اطلاق می گردد که در محل خود ثابت بوده و تصاویر را به یک یا چند محل ارسال می کنند. از آنجا که اغلب این دوربین ها در حفاظت، نظارت و سیستم های مانیتورینگ امنیت بکار می رود.این واژه بیشتر به همین حیطه بر می گردد اما معنی فنی آن حتی دوربین های ویدیو تلفن و کنفرانس را نیز دربر می گیرد.

دوربین‌های مداربسته معمولاً برای نظارت بر اماکن داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند و بسته به شرایط محیط انواع مختلفی دارند. این دوربین‌ها می‌توانند دوربین‌های ویدئویی یا دوربین‌های دیجیتال باشند.


تاریخچه دوربین های مدار بسته:

یک مهندس آلمانی به نام والتر بروش مخترع دوربین مداربسته بود.اولین رونمایی از دوربین مدار بسته در اماکن عمومی آمریکا در سال ۱۹۱۳ بود.اولین دوربین مدار بسته در سال ۱۹۴۲ توسط ارتش آلمان نازی برای نظارت بر چگونگی شلیک موشک V2 در ایستگاه پرتاب این موشک نصب شد. حدود ۷ سال بعد در آمریکا سیستم‌های مدار بسته تجاری به بازار آمد با نام Vericon و جالب توجه است که استفاده از این دوربین‌ها نیازی به مجوز دولتی نداشته‌ است.

اولین دوربین‌های تحت شبکه

در سال ۱۹۹۶ توسط شرکت “Axis” با استفاده از پایه نرم‌افزار لینوکس (Linux) تولید شد. این دوربین‌ها براساس استانداردهای HTTP و RTSP طراحی گردیده بود و از استانداردهای  IP برای ارسال تصاویر در قالب اطلاعات (Data) استفاده می‌کرد. دوربین مداربسته از طریق ثبت اطلاعات تصویری یک محیط امکان پیگیری شخصی یا قضایی پس از وقوع جرم را محیا می کند. امروزه استفاده از تصاویر دوربین های مداربسته در سطح شهر به بخشی از روند پیگیری پلیس و سازمان های امنیتی تبدیل شده. داشتن تصویر از محل وقوع جرم، روند اجرای آن با افراد متخلف درگیر، امکان پیگیری و جلب مجرمین را به شدت بالا می برد. از منظر قضایی نیز تصویر ضبط شده در دوربین های مداربسته به عنوان یک مدرک کاملا معتبر شناسایی می شود و میتوان به راحتی به آن استناد کرد.

اولین رونمایی از دوربین مداربسته در اماکن عمومی آمریکا

در سال ۱۹۷۳ بود. زمانی که در میدان تایمز نیویورک اولین دوربین مداربسته به منظور جلوگیری از جرایم در محدوده نصب شد اما نقش چشمگیری در کاهش جرایم ایفا نکرد. تا اینکه در سال ۱۹۸۰ دوربین های مداربسته در سطح گسترده ای در سراسر آمریکا بخصوص در مراکز عمومی بکار گرفته شد. بنظر می آمد استفاده از دوربین مداربسته راهی ارزان تر در مقایسه با بکارگیری نیروهای پلیس برای شناسایی جرایم باشد. بتدریج برخی از حرفه ها و مشاغل بخصوص آنهایی که بیشتر در معرض سرقت قرار داشتند نیز به دوربین مداربسته روی آوردند.

در سال ۱۹۹۰

دستگاه های ضبط تصاویر دوربین ها تنها با قابلیت ” ضبط بعد از شناسایی حرکت” وارد بازار شدند که استفاده از دوربین مداربسته را در این کشور بسیار بیشتر کرد. تا قبل از آن، دستگاه های ضبط تصاویر تا حد زیادی از نظر میزان حجم ذخیره و قابلیت ها ، بسیار محدود بود. از نیمه دوم سال ۱۹۹۰ پلیس دوربین های زیادی را در سطح شهرها بخصوص مراکز عمومی ، مدارس و پروژه های ساختمانی نصب کرد. در انگلستان نیز استفاده از دوربین مداربسته بسیار متداول شد.

شهر “نورفولک” انگلستان نخستین جایی در این کشور بود که دوربین ها در آن نصب شدند.بطور کلی در دهه میلادی بین ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ استفاده از دوربین های مداربسته در بسیاری از کشورها رواج یافت.


کاربردهای دوربین مدار بسته :

کاربرد اصلی و عمده دوربین های مداربسته در سیستم های حفاظتی است اما کاربرد های آن به سیستم های حفاظتی محدود نبوده و از آن فراتر میرود کاربردهایی از قبیل کاربردهای پلیسی ، نظامی، فضایی ،صنعتی ، کنترل ترافیک ، ارتباطات ویدیویی، و تصویر برداری نامحسوس.

 

خدمات دوربین مدار بسته

خدمات دوربین مدار بسته

جلوگیری از ارتکاب جرایم:

کاربرد دوربین های مداربسته در جلوگیری از ارتکاب جرایم بسیار وسیع است. از جلوگیری از جرایم رانندگی تا جرایم جنایی. استفاده نامحسوس از دوربین های مخفی نیز بسیار رواج یافته است.

بطور مثال

می توان به دوربین های دستگاه های خودپرداز اشاره کرد که برای شناسایی جرایمی چون وارد کردن تصادفی رمز کارت اعتباری کاربرد دارد.

آخرین تحقیقات آماری از شهر های بزرگ آمریکا و انگلستان نشان می دهد بعد از نصب دوربین های مداربسته در پارکینگ ها ۵۱ درصد از تعداد جرایم کاسته شده است. در فرودگاه ها میزان کاهش جرایم ۲۳% و در سایر مراکز عمومی روی هم رفته این مقدار ۷% بوده است.

 

 

 

 

خدمات دوربین مدار بسته

خدمات دوربین مدار بسته

کاربرد صنعتی:

در کارخانجات صنعتی نیز از دوربین های مداربسته در محل ها یا مراحلی از کار که حضور فیزیکی انسان خطرناک،دشوار یا حتی غیر ممکن است نیز بهره گرفته می شود. در کارخانجاتی مثل کارخانجات شیمیایی یا نیروگاه های هسته ای.در مراکز صنعتی استفاده از دوربین های اسکن خط تولید و دوربین های حرارتی رواج زیادی دارد.

 

 

 

 

 

خدمات دوربین مدار بسته

خدمات دوربین مدار بسته

کنترل ترافیک:

امروزه در اکثر کشورهای جهان از دوربین های مداربسته برای کنترل ترافیک وسایل نقلیه در سطح گسترده ای استفاده می شود. از جمله کنترل میزان ترافیک در خیابان ها و ارسال اطلاعات توسط gps به رانندگانی که قصد عبور از مسیر آن خیابان ها را دارند.تحت نظارت قراردادن تصادفات و شناسایی جرایم رانندگی حداقل کاربرد های دوربین مداربسته در کنترل وسایل نقلیه هستند. شناسایی اتوماتیک پلاک خودروها از جمله آخرین دستاورد های دوربین های مداربسته در این بخش می باشند.

 

 

 

 

 

 

امنیت نقل و انتقالات:

در نقل و انتقلات عمومی از دوربین مداربسته برای جلوگیری از حوادثی که ممکن است در اثر خارج از دید بودن محل صورت بگیرد استفاده می شود. بطور مثال در متروها از دوربین مداربسته برای کنترل درهای ورود و خروج مسافران به منظور اطمینان از اینکه مسافر از در عبور کرده است و یا موارد مشابه آن در اتوبوس ها و قطارهای شهری.


ساختار اصلی دوربین های مداربسته

– بدنه دوربین:

1- قاب اصلی و قاب پوششی (بیرونی) که نسبت به فضای مورد استفاده آن را انتخاب می‌کنند.

2- بخشهای الکترونیکی دوربین:سنسور، برد اصلی، کانکتور و برد تغذیه.


لنز دوربین های مدار بسته:

استوانه‌ ای حاوی مجموعه‌ای از عدسیها است که نور را از خود عبور داده و به درون دوربین هدایت می‌کند و باعث می‌شود که تصویر به صورت واضح بر روی فیلم عکاسی یا گیرنده تصویر منعکس شود.


انواع لنز دوربین های مدار بسته:

              لنز با فاصله کانونی ثابت

  1. لنز با فاصله کانونی ثابت:
    این لنزها گهگاه با نام منوفوکال (monofocal) هم خوانده می شوند. همانطور که از نام آنها مشخص است این لنزها زمانی کابرد دارند که تصویر دوربین همواره در فاصله ثابت از دوربین قرار دارد. و در طول کار دوربین نیازی به تغییر فوکوس دوربین نیست. زاویه دید لنز را می توانید از روی کاتالوگ لنز به دست آورید. این لنزها معمولا در فاصله کانونی بین 3.7 میلی متر تا 75 میلی متر وجود دارند. فاصله کانونی بیشتر را معمولا با اضافه کردن یک. دو برابر کننده بین لنز و دوربین می توان ایجاد کرد. باید توضیح دهم که این دوبرابر کننده میزان نور رسیده به دوربین را کاهش می دهد. در صورتی که نیاز به فاصله کانونی بیشتر باشد باید از یک لنز زوم (zoom) استفاده کنید.به جز لنزها با زاویه دید بسیار باز بقیه این لنزها دارای یک حلقه برای تنظیم فاصله کانونی هستند. در مقابل دوربین هم دارای یک ابزار برای تنظیم فاصله CCD تا لنز هستند به این پارامتر معمولا فوکوس پشتی (back focus) می گویند. دلیل این نام گذاری این است که در دوربین های قدیمی تنظیم این قسمت در پشت دوربینها بوده است. امروزه ابزارهای مختلفی مثل پیچ یا اهرم کوچک برای تنظیم این پارامتر بر روی دوربینها قرار دارد. برای تنظیم درست فوکوس یک دوربین باید بتوانید هر دوی این پارامترها یعنی فوکوس لنز و فوکوس دوربین را به درستی تنظیم کنید.


    لنز های زوم دستی

  2.  لنز های زوم دستی:
    همانطور که می دانید لنزهای زوم لنزهایی هستند که قابلیت بزرگ نمایی تصاویر را دارند. با توجه به امکان بزرگ نمایی این لنزها عموما از فاصله کانونی بیشتری نسبت به لنزهای عادی برخوردارند. بازه کانونی این دوربین ها معمولا به صورت (برای مثال) 6:1 نشان داده می شود. این بدین معناست که بیشترین فاصله کانونی دوربین 6 برابر بیشتر از کمترین فاصله کانونی آن است. برای مثال برای یک دوربین 2/3” با فاصله کانونی 6:1 فاصله کانونی به میلی متر بین 12.5 میلی متر تا 75 میلی متر خواهد بود.


    لنز زوم اتوماتیک

  3. لنزهای زوم اتوماتیک:
    لنزهای زوم دستی به ندرت در دوربینهای مدار بسته مورد استفاده قرار می گیرند چراکه تغییر زاویه دید و زوم برای این لنزها یک نیاز حیاتی است. در این لنزها یک موتور DC وظیفه تنظیم زوم دوربین را از دور بر عهده دارد. در این لنزها فاصله کانونی به وسیله خود لنز و با تغییر زوم دوربین تنظیم می گردد. این لنزها از قابلیت انعطاف پذیری بسیار بالاتری نسبت به لنزهای عادی برخوردارند. یکی از عیبهای مهم این لنزها، فوکوس اتوماتیک آنهاست چرا که ممکن است محل فوکوس شده توسط لنز محل مورد نظر شما نباشد و در این صورت باید با تغییر زوم دوربین یا محل تصویر تصویری بسازید که فوکوس بر روی فاصله مناسب صورت گیرد. از لنزهای اتوماتیک عموما بر روی پایه های پن تیلت (pan tilt) استفاده می گردد تا علاوه بر امکان داشتن تصاویر در فاصله های متفاوت بتوان تصاویر در زوایای متفاوت هم داشت.


    لنز وریفوکال

  4. لنزهای وریفوکال:
    لنز وریفوکال (Varifocal) نوعی لنز است که امکان تغییر فاصله کانونی را در یک بازه محدود برای شما محیا می کند. برای مثال بر روی بسیار ازدوربین های outdoor (فضای خارجی) لنزهای 4-9mm نصب می شود. این یعنی شما می توانید فاصله کانونی دوربین را بین 4 تا 9 میلی متر تغییر دهید. توجه داشته باشید که بازه لنز را حتما با توجه به زاویه دید مناسب خود انتخاب کنید. برای مثال اگر دوربینی با فاصله کانونی 4 میلیمتر را در یک اتاق کوچک نصب کنید تنها می توانید تصویر یک محیط کوچک مثلا یک میز را داشته باشید.
    لنزهای وریفوکال به جز تنظیم زاویه دید امکان تنظیم فوکوس نیز دارند. باید توجه کنید که پس از تغییر فاصله کانونی حتما باید فوکوس دوربین را نیز تغییر دهیم.


    لنز فیکس

  5. لنز فیکس:
    لنزهای فیکس لنزهایی هستند که فاقد قابلیت تغییر هستند. این لنزها با توجه به فاصله و زاویه دید مناسب معمول دوربین تنظیم شده اند. لنزهای فیکس معمولا فاصله کانونی 3.6mm دارند. چنین لنزی به شما زاویه دید 74 درجه افقی خواهد داد. برای مثال یک لنز3.6mm اندازه تصویر در فاصله 7.6m برابر 11.4×8.7 خواهد بود. این لنزهای برای گرفتن تصویر در محیطهای کوچک مثل اتاق ها مناسب است اما برای فضاهای بیرونی که فاصله دوربین تا محل تصویر زیاد است احتمالا بهتر خواهد بود از لنزها با زاویه کانونی بیشتر استفاده کنید.
مطالب مرتبط
APC_datacenter

UPS های موجود در بازار

دستگاه های یوپی اس در صنایع مختلف نظیر مخابرات و ISP ها ، دفاتر خدمات پستی ، بخشهای ابزار دقیق و کنترل (اتاق فرمان) کارخانجات و شرکتها ، بخشهای مالی و اداری کارخانجات ، بیمارستانها و تجهیزات پزشکی و … به وفور مورد استفاده قرار می گیرند.

مطالعه می کنم!

راهنمای خرید یک UPS

راهنمای خرید یک UPS، قطع برق، افت ولتاژ،افزایش ناگهانی ولتاژ.نویز،امواج هارمونیکی باعث از بین رفتن اطلاعات و یا آسیب دیدن سیستم ها می شود .از این رو استفاده از یو پی اس در مراکز دارای سیستم های الکترونیکی، مراکزی که داری اطلاعات حساس  هستند. و مراکزی که سرویس آن ها دارای اهمیت می باشد. حائز اهمیت است.

مطالعه می کنم!
APC_datacenter

انواع UPS های APC

 یو پی اس های (Schneider Electric (APC. به عنوان قدرت برتر در زمینه برق و الکترونیک کشور آمریکا و دنیا شناخته می شوند. این محصول با کیفیت آمریکایی. به عنوان یک تامین کننده برق پشتیبان برای لوازم جانبی الکترونیکی و مراکز داده به حساب می آید.

مطالعه می کنم!